Herstellingen

Heb je een technisch probleem in jouw woning? Controleer dan eerst of WoonST (de verhuurder) of jijzelf (de huurder) verantwoordelijk is voor de herstelling. Je kan dit eenvoudig controleren in het ZieZo-boekje. 

 

De huurder (=jij) bent verantwoordelijk voor de herstelling

Wanneer jij verantwoordelijk bent voor de herstellingswerken zoek je zelf een aannemer om de herstellingswerken uit te voeren. 

dakgoot uitkuisen

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Verloren sleutels vervangen. 
  • Onderhoud algemene technieken (vb. verwarmingsketel, zonneboiler, ventilatiesysteem...).
  • Ontluchten van radiatoren.
  • Ontkalken van sanitaire toestellen zonder bijtende producten te gebruiken (vb. kranen).
  • Vervangen van kranen die kapot zijn door eigen toedoen (vb. door niet te ontkalken)
  • Vervangen van filters in de dampkamp.
  • Onderhoud van dakgoten boven het gelijkvloers. Je moet de dakgoten op een veilige manier kunnen bereiken.
  • Vervangen van glasbreuk door eigen toedoen (vb. voetbal in raam).
  • Losse scharnieren vastdraaien. 
  • Onderhoud van rolluiken.
  • Legen van de septische put in eengezinswoningen.
  • Balustrade van de trap onderhouden.
  • Gasdarm van jouw fornuis vervangen voor de vervaldatum.
  • Vorsbeveiliging van buitenkranen.
  • Onderhoud van de tuin (Snoeien van struiken en bomen, gras maaien, onkruid verwijderen...)
  • Ontstoppen van riolering en afvoerbuizen.
  • Bestrijding van ongedierte.
  • Kleine herstellingen aan het toilet (vb. toiletbril, vervanging van de vlotter, trekker...).
  • Vervangen van siliconen.*
  • ...

*Volgens het ZieZo-Boekje ben jij als huurder verantwoordelijk voor het vervangen van de siliconen aan jouw bad en/of douche. De Technische dienst van WoonST vervangt op vraag van de huurders gratis de siliconen. Heb je schade door de siliconen van jouw bad/douche/... niet te vervangen? Dan is de schade die hieruit volgt altijd ten laste van de huurder.

WoonST is verantwoordelijk voor de herstelling

Wanneer WoonST een herstelling aan jouw woning moet uitvoeren heb jij als huurder meldingsplicht.

Wat is meldingsplicht? 

Je bent verplicht om WoonST onmiddellijk op de hoogte te brengen van schade aan jouw woning. Ook als die schade het gevolg is van slijtage door ouderdom. 

Indien je WoonST niet tijdig verwittigt en de schade daardoor erger wordt, kan je voor die extra schade als gevolg van een laattijdige melding aansprakelijk worden gesteld. De herstelkosten van die extra schade zal jij dus moeten betalen.

Hoe maak ik een melding?

  • Neem contact op met de Technische dienst van WoonST om jouw probleem door te geven. Je kan eenvoudig een melding maken via onze meldingstool op de website.
  • Uiteraard kan je ons ook steeds bellen of mailen. Onze contactgegevens vind je onderaan op deze pagina terug. 

 

 

Hoe ziet een duidelijke melding er uit?

  • Vermeld jouw contactgegevens:
    • Adres (straatnaam, huisnummer, gemeente)
    • Naam
    • Telefoonnummer en e-mail
  • In welke ruimte bevindt het defect zich?
  • Beschrijf zo duidelijk en compleet mogelijk het probleem.
  • Voeg eventueel foto’s en/of filmpjes van het probleem toe.

 

Hoe wordt mijn melding opgevolgd? 

  • Na het maken van de melding neemt WoonST (of een aannemer die voor WoonST werkt) binnen een redelijke termijn contact met jou op om de herstelling uit te voeren. 
  • Je bent wettelijk verplicht om WoonST of een externe firma, aangesteld door WoonST, binnen te laten in jouw woning om de nodige herstellingswerken uit te voeren.
FAQ