Veelgestelde vragen

Hoe vraag ik een domiciliëring aan om mijn huishuur te betalen?

Huur je een woning in Sint-Niklaas?:

  • Stuur een mail naar administratie@woonst.be met een kopie van jouw bankkaart (voor-en achterkant).
  • Je ontvangt van WoonST een toestemmingsformulier voor de domicilie. 
  • Je bezorgt het toestemmingsformulier ondertekend terug.

Huur je een woning in Temse?:

We werken momenteel aan een nieuwe procedure die het betalen met domiciliëring mogelijk zal maken. Wanneer de procedure rond is, zal de huurder hierover ingelicht worden.

 

Hoe maak ik een melding via de website?

Bekijk hier onze instuctievideo.

Mag ik Fiber installeren in mijn woning?

De aanleg van dit Fibernetwerk is op dit moment volledig gratis. Daarom geeft WoonST de toestemming aan Fiberklaar om al haar woningen en appartementen te voorzien van een glasvezelkabel. 

Dit betekent dat Fiberklaar glasvezelkabels van de straat tot in jouw woning mag trekken. Als huurder van WoonST ben je verplicht om Fiberklaar binnen te laten. Daarna kies jijzelf of je gebruik maakt van het Fibernetwerk of niet. 

 

Meer weten

Waar kan ik terecht bij WoonST?

WoonST zit verspreid over 3 locaties:

  • Voor huur of verhuur in Sint-Niklaas: William Griffithsstraat 92, 9100 Sint-Niklaas
  • Voor huur of verhuur in Temse: Mariadal 1, 9140 Temse
  • Voor koop of lening: Onze-Lieve-Vrouwplein 28, 9100 Sint-Niklaas

Wil je liever langskomen op kantoor? Maak dan best een telefonische afspraak.

Wanneer kan ik bij WoonST terecht?

WoonST is elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9u tot 12u en van 14u tot 16u (op maandag tot 17u)

Je kan bellen naar:

  • 03/318 18 00 (voor huur en verhuur in Sint-Niklaas of Temse)
  • 03/318 18 18 (voor een lening of een koopwoning)

Je kan ons ook mailen via info@WoonST.be

Kom ik in aanmerking voor een sociale woning?

Om een sociale woning bij WoonST te huren, moet je voldoen aan enkele inschrijvingsvoorwaarden. Je vindt deze hier terug. 

Hoe schrijf ik me in voor een sociale woning?

Als je voldoet aan de inschrijvingsvoorwaarden voor het huren van een sociale woning kan je je inschrijven via het Centraal Inschrijvingsregister (=CIR). Hoe je dat juist doet, vind je hier terug. 

Kan ik kiezen welke woning ik wil huren?

Neen. Je kan geen specifieke woning uitkiezen. Je kan wel een regio -en woningvoorkeur doorgeven. Meer info vind je hier terug.

Hoe lang moet ik wachten op een sociale huurwoning?

Na jouw inschrijving kan het even duren voor je een sociale woning toegewezen krijgt. Meer informatie vind je hier terug. 

Ik ben ingeschreven voor een sociale woning. Kan ik mijn dossier nog wijzigen?

Ja. Je kan op elk moment jouw dossier wijzigen via het Centraal Inschrijvingsregister. Meer informatie over hoe je jouw dossier aanpast vind je hier terug. 

Mag ik een aanbod van een sociale huurwoning weigeren.

Ja. Je mag één keer een woning zonder gegronde reden weigeren. Hierdoor verlies je wel jouw recht op de Vlaamse huurpremie. Weiger je twee keer een woning, dan word je geschrapt uit de wachtlijst van alle woonmaatschappijen. 

Hoeveel zal mijn huurprijs bedragen?

De prijs hangt af van verschillende factoren, zoals je inkomen, het aantal personen ten laste en natuurlijk ook de waarde van de woning zelf. Meer informatie over de huurprijs van een sociale woning vind je hier terug. 

Mag ik een huisdier nemen in mijn sociale huurwoning?

Ja. Als huurder van bij WoonST mag je over een huisdier beschikken, MAAR enkel als je je aan de regels houdt én jouw huisdier niet voor overlast zorgt. Meer informatie over het houden van huisdieren vind je terug in het Reglement van Inwendige orde

Wat moet ik doen als ik mijn huur niet meer kan betalen?

Als je jouw huurprijs niet voor de 10de van de maand kan betalen, ben je zelf verantwoordelijk om WoonST hiervan op de hoogte te brengen. Meer informatie vind je hier terug.

Moet ik een medewerker van WoonST binnen laten in mijn woning?

Ja, een medewerker van WoonST moet je steeds binnenlaten in jouw woning. Zo komen we bijvoorbeeld langs voor:

  • Herstellingswerken 
  • Onderhoud 
  • Plaatsbeschrijving 
  • Periodieke (on)verwachte huisbezoeken 
  • ...

 

Moet ik de gemeenschappelijke delen van mijn complex onderhouden?

Ja. Als huurder bij WoonST werk je mee aan het poetswerk van de gemeenschappelijke delen.

We volgen hierin onderstaande standaardregeling:

Ik heb last van ongedierte. Wat nu?

Dan ben je verplicht een ongediertebestrijdingsdienst zelf in te schakelen. Je moet de kosten voor deze dienst ook zelf betalen.
Wanneer je zelf geen maatregelen treft zal WoonST een firma aanstellen om de ongediertebestrijding uit te voeren. Je bent verplicht om deze firma toegang te verlenen tot je woning en actief mee te werken aan de ongediertebestrijding. Kosten zullen worden aangerekend. 

Bij de vaststelling van ongedierte in algemene delen zal WoonST een bestrijdingsfirma aanstellen en worden deze kosten verdeeld over alle huurders. 

Moet ik zelf mijn rookmelder vervangen?

  • Bepaalde rookmelders beschikken over een vervangbare batterij. 
    • Deze moet je dan als huurder zelf vervangen.
  • Rookmelders die niet beschikken over een vervangbare batterij, dienen in het geheel vervangen te worden. 
    • Wanneer deze soort rookmelder, aangeeft dat de batterij leeg is, koppel je de rookmelder af (zodat het geluid stopt) en maak je onmiddellijk een melding bij de technische dienst van WoonST. 
    • Onze technische dienst zal zo snel mogelijk een nieuwe rookmelder voorzien.

Mag ik de lift gebruiken om te verhuizen?

Neen. Omwille van veiligheidsredenen is het verboden om de lift te gebruiken voor een verhuizing.